Článek

Datová analytika je klíčovým faktorem úspěchu marketingových kampaní

Firmy mají k dispozici stále větší objemy dat, ale jen málokterá z nich dokáže vytěžit maximum. Datová analytika hraje klíčovou roli také v marketingových kampaních. Marketéři strategii netvoří na základě pocitů, ale rozhodují se podle tvrdých dat. Své o tom ví Zdeněk Demeter, šéf týmu Big Data a Analytics Business ze společnosti Bisnode.

primetime-big-data-logo.jpg

Potkejte se se Zdeňkem Demeterem ve středu 25. září na konferenci Primetime for Big Data 2019

Kde vidíte nový obchodní potenciál pro české podniky?

Velký obchodní potenciál není jen mezi novými zákazníky, ale další obchodní leady můžete získat i ve vašem současném portfoliu klientů. V obou případech ale potřebujete mít k dispozici co nejvíc informací, abyste pro kampaň vybrali tu správnou cílovou skupinu a zvolili správné načasování. Dnes už v obchodě dávno neplatí, že je nejdříve nutné navnímat zákazníkovi potřeby skrze vyčerpávající seznam chytře kladených otázek. Dnes je moderní tzv. „Challenger Sales“ přístup, ve kterém je důkladná počáteční analýza konkrétní situace zákazníka, včetně zapojení pokročilé datové analytiky k predikci možných potřeb, klíčový faktor úspěchu. Bez dat, kvalitního CRM to dnes již nejde. Zákazníci nechtějí být zpovídáni, očekávají, že víte a přicházíte s řešením.

Hovoříte o nutnosti mít k dispozici co nejvíc informací. Ale co když je nemám?

S tím vám velmi efektivně pomůže Bisnode, který disponuje databází všech podnikatelských subjektů v České republice i na Slovensku a data dokáže zapojit do správného kontextu. Analytici se pak zajímají především o finanční stabilitu firem, jejich kredibilitu, platební morálku a pravděpodobnost, že splní své obchodní závazky. Tyto informace se pak používají při rozhodování a nastavování kampaní.

Jsou k dispozici také informace o zahraničních firmách?

Ano. Díky globalizaci a dostupnosti informací o firmách takřka z celého světa lze stále uvažovat o rozšíření exportních politik firem, nalezení dalších obchodních partnerů v jednotlivých zemích světa. Například řešení od společnosti Dun & Bradstreet, která je strategickým partnerem Bisnode v ČR i na Slovensku, obsahuje informace o více než 310 milionů podnikatelských subjektů z celého světa. Veškerá data od Bisnode i Dun & Bradstreet lze propojit s informačními systémy zákazníka.

Vraťme se k datové analytice jako klíčovému úspěchu v marketingových kampaních. Mohl byste uvést konkrétní příklady, jak „nová data“ a přístupy mohou zvýšit jejich úspěšnost?

O budoucích zákaznících firmy většinou moc informací ve svých vnitropodnikových systémech nemají. Proto je nutné zmapovat dostupnost těch externích, které jsou relevantní pro jejich podnikání a které mohou naznačit potenciální zájem. Například jste prodejce nákladních vozů na území ČR a chcete získat nové zákazníky. Hledáte firmy, které potřebují a nakupují nákladní vozidla. Chytrý analytik dohledá a zpracuje legální sadu dat, ze které zjistí, že posledních pět let se nově zaregistrovalo 28 tisíc nákladních automobilů, které zakoupilo zhruba 9 tisíc firem, z nichž 2,5 tisíc podniká v oblasti silniční a nákladní dopravy. Znát těchto 2,5 tisíc firem je myslím dobrý začátek pro výběr cílové skupiny. Když víte i kolik mají zaměstnanců, jaký měli loni obrat, jak spolehlivě plní své závazky, kdo je jejich majitel či dokonce kdy přesně vůz zakoupili, jakou značku a model preferují, úspěšnost vaší budoucí marketingové kampaně může být s konverzí 20 %.

Je to tedy o správném zacílení?

Přesně tak, doba internetu, fenomén otevřených dat, volně dostupné algoritmy a nástroje strojového učení, predikci, analýzu textu a jiných forem tzv. nestrukturovaných dat nabízí zcela výjimečné možnosti ve správném zacílení a oslovení vaší nabídkou jen ty, které opravdu můžete zaujmout.

Přihlásit k odběru newsletteru

Newsletter je určen pro všechny zájemce o tipy, trendy a inspirace v oblasti smart data.